هلیکوپتر رابینسون 44ـR


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 3 آذر 1392
بازدید : 938
نویسنده :

هلیکوپتر رابینسون 44ـR

R-22و  R-44    ( ادامة پرواز آزمايشي با فرانك رابينسون)

ارابة فرود و صندلي ها چنان ساخته شده كه در مقابل ضربه هاي حاصل از فرود (سقوط) عمودي در هم فرو مي ريزد و از وارد آمدن آسيب به سرنشينان جلوگيري مي كند. هليكوپتر R-44 با يك موتور پيستوني شش سيلندر ساخت كمپاني"لايكومينگ، تكسترون" بنام O-54. كار مي كند. قدرت حداكثر آن در ميزاني پائين تر از حد نرمال آن تنظيم شده يعني از 260 اسب بخار به 225 اسب بخار كاهش داده شده است. حداكثر دور موتور از حد سرعت دوراني بالاي آن يعني از 280 به270 دور در دقيقه كاهش داده شده (تنظيم شده) است. هليكوپتر R-44 حد اكثر در حدود25 اينج فشار جيوه (فشار مانيفلد = فشار مخلوط سوخت وهوا كه بر حسب اينج جيوه روي درجه مربوط به آن نشان داده مي شود) در 270 دور دردقيقه، از مانيفلند موتور مي كشند، تا تواني معادل225 اسب بخار توليد نمايد. البته اين موتور در اشكال معيني مي تواند تواني معادل 310 اسب بخار ارائه نمايد كه اين ميزان به منظور دوام بيشتر موتور به 225 اسب بخار كاهش داده شده (يعني در حدود 223050دور 5 اسب بخار تنظيم شده است). فاصله زماني بين تعميرات اساسي (TBO) اين موتور 200 ساعت مي باشد.

مي توانيد موتور اين هليكوپتر را با R-22 (موتور مدل HIO-360) كه چهار سيلندر داشته و ساخت كمپاني"لايكومينگ تكسترون" مي باشد مقايسه كنيد. موتور 39 اينچ فشار (در دور 3500 دور در دقيقه) از مانيفلد   مي كشد تا 225 اسب بخار توان توليد نمايد و فاصله بين تعميرات اساسي آن 150 ساعت است. اختلاف وزني اين دو موتور بنا به آنچه كه در كتاب تعميراتي (آئين نامه فني) آنها آمده است در حدود 20 پاوند (9 كيلو گرم) بدون احتساب سوخت و روغن موجود در آنها مي باشد.

 خلبان هائي كه با هليكوپتر R-22 پرواز مي كنند، هنگام پرواز با هليكوپتر R-44 وقتي در صندلي جلو قرار مي گيرند احساس راحتي مي كنند. براي خلبانهائي كه تجربة پرواز با هليكوپتر هاي رابينسون را ندارند ترتيب و چيدماني ادوات پانل و كنسول بسيار خوب، مرتب و بر پايه منطق استوار است و آشنائي خلبان با درجه ها و ادوات در حداقل زماني ممكن  صورت مي گيرد. گرچه هليكوپتر آزمايشي كه ما با آن پرواز مي كرديم داراي پانل وسيعي بود ولي پيشنهاد مي كنيم پانل بزرگ تري كه در هليكوپتر R-22 براي آموزش پرواز كور (I.F.R) نصب مي شود، در اين هليكوپتر نيز نصب مي شود. موتور O-54 اين هليكوپتر با اولين استارت، چه در هواي سرد و چه در هواي گرم، بلافاصله روشن مي شود. هر شش سيلندر در حالت خلاصي بنرمي كار مي كند و صدائي گرفته و عميق از دهانة اگزوز آن خارج مي شود. با روشن كردن سوئيچ مربوط به كلاچ اتوماتيك (الكتريكي) روتور با آرامي با موتور درگير شده شروع به دوران مي نمايد. وقتي سرعت دوراني روتور زياد مي شود، انسان تكانهاي جزئي بطرف جلو و عقب احساس مي كند. بازرسي هاي قبل از پرواز ساده وآسان است. يكي از استاندارهاي R-22 استفاده از "تنظيم كنندة"دور موتور مي باشد كه در هليكوپتر R-22، همانند تنظيم كننده هاي موتورهاي توربيني شهرت بسزائي كسب نموده است. سايك ليك آن از همان نوع   R-22 مي باشد. وسيله جديدي كه در اين هليكوپتر وجود دارد مكانيزم الكترونيكي"تريم نيرو"ي ساك ليك است كه مجهز به دو مكانيزم كنترل تريم قابل تنظيم دستي مي باشد كه در پاي صندلي خلبان وجود دارد.

در اين هليكوپتر براي نشان دادن درجه حرارت،دور موتور، وجود براده در روغن و غيره از همان چراغهاي هشدار دهندة موجود در صفحه ادوات هليكوپترR-22 استفاده شده است. علاوه بر آن پائين بودن دور روتور با به صدا در آمدن بوقي به خلبان هشدار داده مي شود و اگر دور روتور به حد 95درصد يا پائين تر از آن شود، بوق به صدا در مي آيد. من هميشه آقاي رابينسون را بخاطر درجه ها و شاخص هاي فراواني كه در هليكوپتر خود استفاده نموده تحسين مي كنم. زبان و اصطلاحات بكار گرفته شده در اين درجه ها همانند هليكوپترهاي توربيني مي باشد و درجه دورسنج موتور روتور به جاي نشان دادن دور در دقيقه، درصد دوران (درصدR.P.M)را نشان مي دهد. وقتي پرواز را از كارخانه هليكوپترسازي"رابينسون"واقع در "تورانس كاليفرنيا" آغاز كرديم درجه حرارت هوا (OAT)60 درجه فارنهايت و وزن كل هليكوپتر 30 پاوند (136 كيلوگرم) كمتر از ميزان مجاز آن در سطح دريا بود. تنها به 5/19 اينچ فشار(جيوه) مانيفلد نياز داشتيم تا بتوانيم رو به بادي كه وزش آن 10 تا 15 نات بود پرواز ايستائي را انجام دهيم. براي عمليات پرواز ايستائي فقط به 1 اينچ فشار مانيفلد ما اضافي نياز داشتيم.

جهت تهيه كتاب با شماره هاي 09153582271 و 09158082258 تماس بگيريد.

و يا با ايميل iran_helicopter@yahoo.com  مكاتبه نماييد.

توجه:

پس از انتخاب كتابهاي مورد نياز خود مبلغ قيد شده را مي توانيد از طريق شماره كارت و يا شماره حسابهاي زير پرداخت نموده و مراتب را اطلاع رساني نماييد تا كتابهاي درخواستي براي شما ارسال گردد.

شمارة حساب 0303066895002 سيبا بانك ملي

شمارة كارت عابر بانك ملي 6017-2307- 9918- 6037

شمارة كارت عابر بانك صادرات 5134-5915- 6911- 6037

بنام علي اكبر اخگري دبير جامعه هليكوپتري ايران




:: موضوعات مرتبط: , ,
:: برچسب‌ها: هلیکوپتر رابینسون 44ـR , آر 44 , هلیکوپتر رابینسون , ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


به وب سایت جامعه هليكوپتري ايران Iranian Helicopter Society خوش آمدید. اميدواريم مطالب قرار داده شده در اين وب سايت بتواند بخشي از نياز شما را پاسخگو باشد.

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 28
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 70
بازدید ماه : 968
بازدید کل : 63629
تعداد مطالب : 167
تعداد نظرات : 80
تعداد آنلاین : 2

RSS

Powered By
loxblog.Com